2008-05-19

Bra gjort, S!

SR rapporterar om att S föreslår långsiktig skolpolitik

Socialdemokraterna söker nu en långsiktig överenskommelse med den moderatstyrda regeringen vad gäller skolpolitiken. En eloge till vårat parti!
Jag har tidigare poängterat vikten av att detta blir av, även om partierna måste offra lite av sina egna ståndpunkter.
Varför, undrar kanske den inte så politiskt insatta medborgaren som läser min blogg?

Jo, det krävs av en rad olika anledningar och visar en hel del visdom från de som förespråkar en bred lösning. Till att börja med handlar det om att inte reformera skolan varje ny regeringsperiod. Att göra så river i grunden upp skolans system om och om igen, vilket självklart skadar den svenska skolan. Och vem betalar priset för det? Det är eleverna och inte riksdagspolitikerna. Lyckas denna överenskommelse kommer även de anställda på skolan att slippa onödiga förändringar i deras arbetsuppgifter som leder till ökad stress kanske ytterligare arbetsuppgifter. Det är i min mening redan oerhört krävande att vara lärare, så håll era fingrar borta från deras arbetsprestationer om det inte handlar om att belöna dem.
Sedan handlar det om en uppoffring från politikernas sida för landets bästa. Socialdemokraterna visar att de är beredda att vara ödmjuka. Hur svarar borgerligheten? Det får vi se.
Om de inte är beredda att kompromissa refererar jag till mitt förra inlägg "Samarbete kontra splittring" för att belysa vissa problem i resonemanget.

----

För min egen del så sitter jag just nu på kanten till sjön som är livet och tar det djupa andetaget före jag dyker. De sista skoluppgifterna är avklarade och snart börjar karusellen där jag ska fasas ur den trygga svenska uppväxten och skapa mig min egen väg här i livet.
Vad ska jag då välja att gå för bana? Ska jag syssla med politik, filosofi, psykologi, sociologi, konst, poesi, författarskap, företagande, musik eller skådespeleri?
Alla vägar är öppna och mina kommande betyg kommer att lägga grunden för alla mina möjligheter på utbildningssidan. Men jag har resurser att använda som inte är betygsatta på något sätt alls. Det känns kul.
Mest av allt skulle jag vilja fortsätta med min föreställning och föreläsa för ungdomar om livets problem. Det vore verkligen givande.
En annan liten notis är att jag sticker till Algeriet den 7 juni för att vara med i SSU:s Västsaharaprojekt. Vi kommer ägna oss åt volontärarbete i de stora flyktinglägerna utanför Tindouf i yttersta sydvästra Algeriet inte allt för långt från gränsen till Västsahara.

Världen öppnar sin famn för oss som är villiga att ta steget ut i den.

Inga kommentarer: