2008-05-21

Bränn bibeln eller läs den, studenter!

Jag ber redan nu respektfullt om ursäkt för de som jag kommer trampa på fötterna i det här inlägget. Min åsikt och uppmaning är endast min egen. Broderskapet kan få en kram om de är villiga att ta emot den.

Idag delade kristna skolföreningen ut studentpresenter i form av en nyutgåva av det Nya Testamentet till oss som tar studenten i år på vår skola. Jag har inget emot religiösa personer och respekterar deras syn på livet så länge de håller sig från att försöka omvända mig. Tyvärr är det inte kristna skolföreningens stil. Och jag bestämde mig redan före jag öppnat paketet att om det var en bibel skulle jag anordna ett litet bokbål.
Föga förvånand blev jag när det faktiskt var det. Innerst inne har jag även en respekt för böcker och läror, men kristendomens heliga skrift har jag absolut inget intresse av och den skänker mig ingen glädje.
Mitt förhållandesätt till livet går ut på att ha ett fritt sinne. Det innebär att bekämpa kedjor och murar som kan hålla en från att förverkliga sig själv. Bibeln och kristendomen är en av de mäktigaste kedjorna som ligger och har legat över vårat moderna samhälle genom århundraden. Det är genom Guds makt människor har accepterat att leva i ett helvete på jorden så länge de kunnat vänta sig himlen vid livets slut. Det är även genom denna hierarki som borgerligheten fått sin ursprungliga makt. Därmed avlägger jag härmed min protest.
En kanske ännu värre synd mot själva kristendomen är väl att försöka hippa upp budskapet och förvränga dess mening för att "passa in" med dagens ungdomsgeneration. Då är man inte ens sann i sitt eget budskap. Därmed lägger jag min protest tvåfaldigt.
Har man valt en väg i livet bör man vara sann och ärlig i sin uppfattning. Min uppmaning till alla studenter är att bränna bibeln (inte som en av mina klasskamrater som åt delar av den) och gå ut i livet utan dess grepp om era liv. Och om ni behåller den, så läs den. Men inte för att ta den till er, utan för att förkasta den och bilda nya uppfattningar. Låt den inte bara stå i bokhyllan och samla damm.

Vi behöver ingen drygt tusenårig skrift för att lära oss hur vi ska leva. Vi behöver endast oss själva och varandra. Gå således ut i livet med huvudet höjt mot himlen och attityden "Nu djävlar ska det bli ordning på det här samhället."

In Nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti. Amen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Att utan vidare dela ut biblar på skolor är säkert något man kan ha delade meningar om. Att bränna böcker på bål ger mig (som bott i Tyskland ett bra tag) lite dåliga vibbar och för tankarna till alla de fallen där fundamentalister av alla de slag än idag bränner böcker som de tycker rubbar människans moral eller som innehåller oönskat tankegods, om det nu är kristna fanatiker som bränner Harry Potter-böckerna eller litauiska politiker som bannlyser all information om homosexualitet.