2008-04-11

Sura pensionärer, tjockisar och politisk korrekthet

Som flera av mina läsare säkert vet var det en manifestation mot nazismen i onsdags. Vad ni inte vet är att jag blev brutalt anfallen av en sur pensionär ute på krigsstigen, precis före nämnd manifestation. Han och en annan gubbe med rullatorer gled upp bredvid mig och en kamrat som stod och babblade om något och ställde den oskyldiga frågan "Har ni varit runt stan och rivit ner nazistklistermärken?". Utan att tveka svarade jag något i stil med "Jajjamänsan, det kan du lita på att vi gjort!".
Ack och ve att jag inte kunde förutse att den här gubben var ute efter att munhuggas och göra rätt för sig med sin åldriga vishet. Hans ansikte förvreds i en grimasch och en flod av ord flödade fram, precis som om man rivit en dam!
"Det är olagligt, det vet ni väl? Man får inte göra sånt. Man ska följa lagen, det är därför den är instiftad. Det är en demokratifråga! Polisen kan ta er! Jaja, du flinar nu, men det kommer du inte göra när du sitter inne! Tänk om alla skulle göra sådär! Jag har bajs i brallan!".

Okej, det sista där sa han inte. Hur som helst så lyckades jag få honom att ge sig iväg genom att uttrycka mig diplomatiskt och korrekt. Kom inte att tänka på det förrän senare på dagen att gud förbannat vad jag trycker undan ilska för att vara korrekt! I det där läget skulle jag ha skrikit "TYST MED DIG! Vem fan tror du att du är? Ditt barnbarn sitter säkert hemma just nu och spelar dator! Det kanske är bättre för demokratin? Jag gör i alla fall något, gubbdjävel!".
Vad är det egentligen för sorts människor som tänker "Nu ska jag minsann gå fram och berätta hur saker och ting egentligen ligger till och trycka ner honom i skosulorna"?
Gnäll, gnäll, gnäll! Jag börjar inse var uttrycket "Vet hut" stammar ifrån.

Vidare till min andra reflektion för dagen. Jag är ganska elak innerst inne vilket jag ibland lyckas glömma bort. Men idag kröp det fram i skallen på mig när jag såg en tjock unge springa och precis missa bussen som jag satt på. Då log jag lite för mig själv och tänkte "Hah, tänk om du hade varit mindre tjock. Då kanske du hunnit med bussen!".
Men min kinesiskimporterade propagandamaskin i skallen förändrade snabbt tänket till "Om dina föräldrar inte proppat i dig massa godsaker hela ditt liv så kanske du varit mer vältränad och hunnit med bussen".
Det är nästan absurt hur mycket energi vi lägger ner på att göra saker rätt och bra för alla. Skrattretande att vi inte kan vara ärliga, eftersom att vi då så lätt är otrevliga.

Så dagens goda råd från Ordförande Pettersson blir följande: Var en glad pensionär och proppa inte i dina barn godsaker. Då slipper jag undantrycka ilska och elakheter. Det kan ju inte vara särskilt hälsosamt i längden för mig, inte sant?

3 kommentarer:

Catti Ullström sa...

Det är svårt det där. Jag minns en gång i Sthlm under valrörelsen 1006 då vi hade det riktigt motigt. Det var sommarkallt och mellan 6 och 9 på kvällen. Ett gäng s-studenter på södermalmstorg. Jäkligt mkt kontorsfolk som kom från jobbet. Jag har aldrig varit med om människor som betett sig som dessa vuxna människor, det slängdes så mycket glåpord efter oss att jag var i chock.

Samma sak händer ju emellanåt på bloggen, jag har fått så mycket konstigheter riktade mot mig där att jag ibland velat bete mig likadant tillbaka... men jag försöker att inte göra det.

Någonstans får man ju försöka vara den bättre människan och inte kalla äldre sura gubbar för gubbdjävlar eller rasistiska hockeyfans för feta djävla äckel... för vad vinner man på det egentligen? I längden tror jag nog man ska försöka få ut ilskan på andra sätt än genom att bete sig lika illa, lite moralistiskt kanske men framförallt smartast. Och att vara smart är nödvändigt.. :-)

Bo Widegren sa...

Om "Brutalt överfallen" hade varit pensionär så hade han förmodligen varit invalid och aldrig mer kunna gå med sin rullator. Nu var det ju inte så farligt med dig och det är jag glad för. Sura människor träffar man på överallt. Men det är ju egentligen synd om dem som på något sätt har surheten inombords och det är inget som man behöver ta över. Jag tycker i alla fall det var bra att du rensade bort nazistiska klistermärken och det är inte olagligt (däremot är det ju inte bra att riva ner valaffischer, även de som nazister sätter upp).
Hoppas att du inte drar alla pensionärer över en kam.
Ha det bra!
Bo Widegren med blogg.passagen.se/bwlogg-mediaosamhalle

Oscar sa...

Nejdå, inte drar jag alla pensionärer över en kam, Bo! Då skulle jag inte kunna stå ut med att vara med i socialdemokraterna...
Kommer oftast mycket bra överens med människor som är äldre än mig så länge jag inte behandlas som ett ovetande barn. Angående nazistpropagandan så var det bara klistermärken utplacerade på olagliga ställen så som lyktstolpar, stuprännor och företagsskyltar. Så egentligen ser jag det bara som att vi gjort staden en extra tjänst genom att ta bort dem.
Ha det bra själv!