2008-04-16

I egoismens namn - Engla-hyckleriet

Jag bryr mig inte om Engla.

Oj, nu var jag grymt kontroversiell och lär få miljontals hat-brev till både bloggen och min mail. Men varför säger jag något så omänskligt och inhumant?
Det är för att jag inte vill hyckla. Alla människor är hycklare, men vissa hycklar mer än andra. Och när jag ser alla dess fördömda "Sätt en ros framför ditt MSN-namn för att visa ditt medlidande för Engla" och "Tänd ett ljus på ditt torg till minnet av Engla" så blir jag arg. Inte för att folk uppmanar till medlidande, utan för att det finns en otrolig trångsynthet i vårat samhälle.
Det vore inte ärligt av mig att säga att jag bryr mig om det hemska som skett. Inte heller är massor av människor som visar sitt medlidande ärliga mot vare sig andra eller sig själva. Det är ett hyckleri att syssla med alla dessa verkningslösa åtgärder som bara får er själva att må bra. Ja, där har ni sanningen! Det enda en ros framför ditt namn på MSN gör är att du känner dig lite mindre deprimerad över din brist på engagemang och medlidande i världen! Det kommer inte att ge Engla tillbaka hennes liv och knappast heller stödja familjen i deras svåra tid.
Och vem tänder ett ljus för alla de andra hundra-tusentals människorna som blir antastade och mördade ute i världen varje år? Ser vi några rosor framför MSN-namn för dem?
Nej, inte en susning. På sin höjd skänker man en hundralapp till Röda Korset eller Rädda Barnen. Sen fortsätter man att leva i sin vackra illusion av verkligheten, nöjd med att ha gjort en skillnad. Om ni brydde er på riktigt skulle kunna skicka ett beklagande brev till Englas familj eller rent utav fara iväg och hälsa på dem för att visa erat medlidande.
Men det gör ni inte. Ni måste vara ärliga. Vi människor är lata och egoistiska av naturen och bakom alla goda handlingar finns det en gnutta egoism. Det behöver inte vara den största drivande kraften, men sanningen är trots allt den att vi mår bra av att göra goda handlingar och förbättra världen. Men vi ska inte hyckla med att det också gynnar oss att vara bra människor.
Det finns för mycket ondska i världen för att vi som enskilda individer ska kunna göra en skillnad, men det innebär inte att vi bara ska göra något tafatt försök till godhet och sedan vara nöjda. Istället bör vi alla hjälpas åt att förändra världen till en bättre plats. Sådan är grunden i folkrörelsetanken. Och det är min grund för att driva socialdemokratin framåt.

Så sluta hyckla och gör något som är värt något istället, fårskallar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Way to go. Nä men allvarligt det är nog ett av de vettigare inläggen du skrivit sen du startade den här bloggen. Jag måste hålla med om att man kan bli bra less på hycklerit som är i samhället, visst folk kan och ska visa medlidande, men man behöver ju inte göra det i absurdum, och när man väl gör det så gör det ordentligt inte nått, "I think of you, therfore i will fart in your general direction"

Anonym sa...

Du talar om det utbredda oengagemanget och det har sitt pris att inte bry sig och det iform av minskad närhet till sitt innersta och sin själs viskningar om vad som är viktigt. BRa inlägg men visst bryr sig människor och jag hoppas verkligen att du gör det med. Vi blir påminda om vad vi inte gör och vad vi ska göra, Engla är verkligen en ängel...

nina Drakfors, www.s-info.se/drakfors

Anonym sa...

Visst Oscar finns det många människor som kan betraktas som hycklare, i många frågor. Men jag tror att alla människor som engagerat sig för Engla uppriktigt känner sig sorgsna över att världen kan vara så grym.
Och det hjälper inte att skicka sms, eller tända ljus men det är ett tecken på medmänsklighet och empati.

Som att säga till den som förlorat ngn att man beklagar sorgen. För att visa empati och att ge stöd.

Jag tror att man ska försöka ta tillvara på de goda krafterna, njut av dem istället för att se de som hyckleri käre Oscar så ska du se att livet får en annan, lite ljusare nyans. Man måste tro på godhet om man ska leva-inte bara överleva. Och jag vet ju att du är en människa som bryr sig.

Btw, ni var ju helt enorma på kongressen, fan va glad jag är att ni finns. du måste kolla in vår nya Youtube film på min blogg. *S*

Kram H