2008-04-09

Nazister, nazister, nazister!

Stackars, stackars barn. Vilseledda av både sig själv och andra, letande efter gemenskap och samhörighet. Jag skulle gråta över er om jag kunde. Men ni skulle se tårar som svaghet och ge mig en smäll för att jag är 50% same.

Så nu sitter jag här på socialdemokraternas expedition med en bunt nedrivna nazist-klistermärken på skrivbordet. Det är allt ifrån hur judarna styr Riksdagen till att vissa raser "har högre IQ än andra". Det är en verklighetsbubbla så stor att den lyckats snedvrida allt vad medkännande och mänsklighet heter. Om de läste på lite så kanske de skulla märka att deras största företrädare experimenterade på barn, sköt alla som inte samtyckte med dem och gasade ihjäl miljontals människor. Men allt det där är förstås "lögner som hela världen kokat ihop för att peka ut nazisterna som skurkar". Är man beredd att förneka sådan ondska så är man beredd att utföra den själv.
Sånt gör mig rädd. Att vi trots all vår kunskap om världen fortfarande har människor som lever i total förnekelse och skapar sig en drömbild av hur verkligheten egentligen ser ut. Vilka sorters föräldrar har och hade sådana människor? Vilka sorters lärare? Vilka förebilder?
Att människor i huvud taget kan ha så mycket fördomar och leva med sig själva är ett mirakel av den sämre arten.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Men nazister, jag kommer att jobba för att ni får det bättre, så kanske ni slipper skylla alla era personliga problem på invandrare, rasorenhet och rationellt tänkande. För om vi alla ska vara ärliga så börjar det bli ganska föråldrade argument, inte sant?

P.S. Hoppas att alla Pitebor kommer på manifestationen "Piteås eget nyckeluppror" klockan 16.30 på Byxtorget. Medtag nycklar att skramla!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många nazister finns det egentligen i Sverige? Är de många? Måste det till ett uppror för att stoppa dem och vad gör dessa nazister? Känns mest som nassar är folkölspimplande snorungar som rantar runt på jakt efter en "ledare", men jag kan ha fel. Kanske är de hur många som helst, men jag tror mest det är en illusion för att rikta din och andras ilska mot ett overkligt och inbillat hot, framför att ta itu med de verkliga problemen.
Är det någon här som har mött en livs levande nazist?

Oscar Peterson

Anonym sa...

Ett nobelt initiativ! Här i Örebro brukar det ibland dyka upp nya klistermärken från Info14 och dylikt nazi-pack, som vi (inte minst jag själv) finner stor glädje att riva ner. Info14 och AFA-märken sitter inte länge vid min trappuppgång.

Dock måste jag ställa mig frågande till manifestationen "Pieås eget nyckeluppror" med motiveringen: finns det ens nazister så långt norrut?

Mvh Robert

Oscar sa...

Visst finns det nazister! De må vara få i jämförelse med t.ex. socialdemokrater ute i våra kommuner, speciellt här i Norrbotten, men de sprider sig tyvärr. Och ja, idag "träffade" vi tre av dem. Det farliga är inte att de delar ut falsk information om hur verkligheten ser ut, utan det är tankesättet som är farligast. Främlingsfientligheten är så mycket mer än att säga att man vill ha minskad invandring. Det är att uppmuntra rädsla som föder hat. Och på orterna där fler och fler ställer sig bakom främlingsfientlighet börjar en kanske ännu värre smitta spridas: Tystnaden. Den fria viljan handikappas där man inte vågar erkänna att man röstat exempelvis på Sverigedemokraterna. När det blir på det viset, tyst medhåll, tar demokratin en otroligt hård smäll. Det var så nazi-Tyskland föddes.
Så ja, det krävs "ett uppror" för att bevisa för människor som går med tankegångarna "det kanske är sant som nazisterna säger att det är så här och att alla egentligen tänker så" att det verkligen bara är ett fåtal människor som vädrar sitt hat, inte ett helt folks åsikter.
Det är sant att de flesta är folkölspimplande snorungar. Men gör man inget så dröjer det inte länge innan de blir fler. Därför gör vi något.

Intressant likhet med mitt namn du satt som underskrift också! Finns faktiskt en ruta att skriva in namn i, så slipper det stå anonym ;)

Oscar sa...

Som svar till dig, Robert: Ja, tyvärr finns det nazister. Och i Norrbotten har de börjat samarbeta. Därför samarbetar vi också (Bl.a. Socialdemokraterna & SSU, LO, Vänsterpartiet & Ung Vänster, RFSL Nord, ABF) i den här frågan. Som du kanske märkte nu är det inga borgerliga partier på den där lilla listan, men de är faktiskt välkomna de också om de vill.
Kul att det finns fler som underhålls av att riva ner klistermärken! Jag blev avhyvlad av en pensionär som ville påminna mig om att det är olagligt, men om det är något jag kan utöva civil olydnad mot utan att skämmas så är det nazistpropaganda.