2008-03-31

Social felkalkyl

En viss dryghet har uppenbarat sig för mig på det sociala området. Jag är rädd att säga att det ur mitt perspektiv först och främst uppstår mellan kvinnor och män, men jag kan självklart ha fel.
Vissa människor har en tendens att räkna med att den andra personen ska hälsa först av någon viss anledning och tänker att den andra personen är dryg och djävlig om den inte gör det.
Då ljuger man lite för sig själv och glömmer bort att ett samtal har två parter och båda bär likvärdigt ansvar att se till att konversationen fortgår. Därmed är båda dryga och djävliga om de inte hälsar trots att "de borde det".
Så de tjejer jag känner som gör det här, snälla sluta med det. Det är bara jobbigt. Sanningen är den att det är lika sexistiskt att anta att därför att jag är man ska jag ta alla sociala initiativ, bara för att det alltid varit så, som det är för mig att anta att därför att någon är kvinna ska de tycka om färgen rosa och romantiska komedier.

(Det här gäller inte dig, Jennie, så oroa dig inte)

Inga kommentarer: