2008-09-10

Ytterligare ett offer

Jag fick veta idag att en tjej från min gamla gymnasieskola (jag tog studenten i våras) hängde sig på sitt rum. I och med hennes tragiska död har jag träffat två personer som tagit livet av sig. Två unga personer till råga på allt.
Vad driver människor, men specifikt ungdomar till att avsluta sina liv? Låt mig berätta för er vad min uppfattning om det är.
Vi har gemensamt byggt ett samhälle som inte är skapat för människan. Istället ska människan anpassa sig till samhället. Den ska anpassa sig till marknaden och kraven, vara rätt i alla sammanhang. Media förmedlar budskapen som man ska tro på även om de är falska. Gör man fel så är man fel och bör behandlas som ett fel. Då ska man kureras eller elimineras.
Vi ska alla ha sex som porrstjärnor, ha på oss de senaste kläderna, äga de senaste teknikprylarna, ha den största TV:n, snyggast bil... Jag kan fortsätta att räkna upp saker, men det är meningslöst. Ni vet alla vad jag talar om. För vuxna kanske det går att hantera denna vikt som placerats på våra axlar, men för barn går det inte. De som inte klarar det blir även nedtryckta av de som är "starkare".
Jag har tjatat en hel del om mobbing i mina dagar, men jag kommer att fortsätta att göra det så länge ni inte alla inser att det vi har att göra med är en folksjukdom av psykisk karaktär. Ska vi se på det rent ideologiskt är det något som uppstått i rovkapitalismens spår. Ni måste förstå vilket hot den utgör för dagens samhälle och vilka enorma skador den skapar.
Folk dör där ute för att vi inte gör något åt det. Och vi talar inte bara om en eller två personer. Vi pratar om hundratals ungdomar genom åren. De lär inte bli färre ju längre in i 2000-talet vi kommer.

R.I.P. Hanna och alla ni andra vars röster har tystats av ondskan.

Inga kommentarer: