2011-09-28

Ett enkelt resonemang angående varför DU borde gå med i facket

Facket behövs för att säkra demokratin och rädda medborgarnas reella inflytande.

I en värld där marknaden får allt mer att säga till om, för varje dag som går, blir pengar den viktigaste
källan till makt och inflytande. Idag överglänser det inte allt för sällan politiken som maktfaktor.
Facket, som arbetarnas viktigaste demokratiska organ är den enda försäkringen för att arbetarna ska få fortsatt reellt inflytande i landet. Det agerar som en demokratisk motvikt mot arbetsgivarna, vars platser säkrats genom mer anarkoliberala tillvägagångssätt - Störst går först.

Utan facket skulle demokratin sakta men säkert lösas upp till en skendemokrati då makten, genom inkomstklyftorna, skulle förskjutas allt mer till den rikaste tiondelen av befolkningen. Att gå med i facket är att stötta en demokrati som går ut på mer än att bara kunna vara med och bestämma vem som för tillfället ska sitta i Riksdagen. Där politiken är ord, är facket handling.

Därför ska du gå med i facket.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den dagen som facket är oberoende och inte anslutet till ett visst parti så kommer folk tillbaka till facket. Men tills dess är bl.a LO och Kommunal illa ute.

Oscar sa...

Däremot handlar det om ekonomisk demokrati där SAP ska vara fackets politiska gren. Därför måste facket vara nära knutet till SAP och SAP vara nära knutet till facket. Sen kan jag tycka att båda grupperna obetett sig en hel del. Säger man att facket borde bli oberoende så har man en bristande insikt i den teoretiska biten av byggandet av ekonomisk demokrati.

Anonym sa...

Jag vet inte vad för värld du lever i men alla jag pratar med privat tycker det är en självklarhet att facket skall vara opolitiskt.

Vi ju dessutom sett hur S lovat och lovat men sen inte genomförde tex höjningar av A-kassa. Och nu läser jag att det ev. skall strykas i den kommande S-budgeten till förmån för andra utgifter.

Minns valrörelsen 1994. Då lovade Ingvar Carlsson på heder och samvete att återställa a-kassan till 90 procent, om sossarna vann valet. Vilket de gjorde. Men Göran Persson han knappt slå ner rumpan i finansministerstolen förrän han via en uppgörelse med centern istället sänkte ersättningen till 75 procent. Sedan dess är det ursprungliga återställarkravet för evigt begravet inom socialdemokratin.

Oscar sa...

Att samarbetet mellan LO och SAP har varit dåligt på senare tid är ingen hemlighet, det skrev jag om i december (http://fritt-sinne.blogspot.com/2010/12/lo-sparka-sap-i-arslet-nu-innan-det-ar.html). Det beror, i mina ögon, till stor del på att kopplingen mellan partiet och facket förändrades kraftigt när man tog bort kollektivanslutningen (vilket jag stödjer att man gjorde). Däremot har man därefter låtit den politiska delen av LO sakta men säkert försvagas allt mer. Bland ungdomar som mig så kommer en försvinnande liten del in i partiet genom facket och vi har ett gap i statistiken över medlemmar i medelåldern. Att göra facket mer politisk igen skulle få ordning på partiet istället för som det ser ut nu. Själv kämpar jag för att partiet ska lyssna bättre på facket. Vad gör du?

Angående vilken värld jag lever i, så tillåt mig att dra ett citat: "Bara för att en miljon människor säger en sak behöver inte betyda att den är korrekt."
Som ideolog och politisk teoretiker känner jag att systemet inte håller ihop om man splittrar på partiet och facket. Det är för mig en självklarhet.