2009-03-30

Åt helvete med S skolpolitik

Nej, nu blev jag förbannad över er igen, kamrater. Vad är det här egentligen? Kom inte och säg att SVT blivit korrumperat av regeringen, ty så är icke fallet. Men vi kanske har blivit det?

Jag trodde in i mitt hjärta att vi skulle ta vår ideologi på allvar efter 2006. Att då se hur vi fint böjer våra nackar för borgerlighetens vederstyggliga förslag för vår skola gör ont. Vi ska inte ha en 50-talsskola där lärarna springer som befäl och drämmer folk på fingrarna när de inte lyckats memorisera meningslös fakta. Vi ska inte ha en skola som likt samhället är inriktat på den eviga prestationen och konsumptionen som hela tiden skall drivas framåt snabbare och snabbare. Inte heller ska vi ha en skola som lägger grunden för diskriminering och klasskillnader. Det är vad borgarnas politik innebär.

Jag ser en mörk framtid för oss ungdomar och de som kommer efter oss som inte bara ska tacklas med en skola som gör allt för forma om dem till arbetsnarkomaniserade konsumenter. De ska dessutom tacklas med den enorma ungdomsarbetslösheten som borgarna står handfallna inför!

Hur går det egentligen med det här om att sätta de svaga och utslagna människorna i fokus? Tro mig när jag säger att de gråter blod över vårat förslag till "ny" skolpolitik. Det enda som är nytt med den är att vi uppenbarligen tappade vår ryggrad under rådslagsarbetet. Och om det här är nåt försök till att locka tillbaka väljare vi förlorade till borgerligheten 2006 så beklagar jag redan nu vårat misslyckande.

Jag vill inte se en föråldrad koncentration på kunskapsresultaten. Det är ingen omprövning så som Marie Granlund säger. Det är endast ett steg tillbaka och en uppbackning för den selektiva perception som borgarna pumpar ut till vanligt folk. Vår skola, med koncentrationen på människornas personliga utveckling och ansvarstagande, är och kommer alltid att vara bättre än dyngan som nu presenteras.

Nej, usch. Jag återkommer när jag lugnat ner mig.

1 kommentar:

Christer Lindström sa...

Hoppas du har lugnat ner dig.... så jag kan hetsa upp dig igen ;) Jag tycker det låter som bra förslag, framför allt det om obligatorisk läxhjälp. Har länge eftersökt det, när barnen kommer hem från skolan och man väl fått i dom mat är dom vanligvis för trötta för att orka med läxan, vore givetvis mucket bättre om dom kunde använda en del av tiden på fritids med utbildade pedagoger istället för förvirrade föräldrar och göra läxan.

Sen är det på tiden att npån rycker den gylene kalven ur röven på friskolorna.